مصرف بهینه سوخت


 مصرف بهینه سوخت 

 

چند راهکار ساده برای کاهش مصرف سوخت امروزه قیمت بالای بنزین همه رانندگان را به خود مشغول کرده است در اینجا به چند راهکار بسیار موثر جهت کاهش مصرف سوخت ماشین اشاره می کنیم :

۱-یکی از آسان ترین و موثرترین راه ها برای کاهش مصرف سوخت تغییر سبک رانندگی است، به عنوان مثال سریعتر دنده‌ماشین را بالا ببرید استفاده درست و به موقع از دنده میتوان. مصرف سوخت را تا ۱۵ درصد کاهش دهد.

۲-باد لاستیک ها را مرتب چک کنید زیرا کوچکترین کمبود باد لاستیک و هر اختلاف فشاری که بین لاستیک‌های خودرو وجود داشته باشد باعث مصرف بیشتر سوخت خواهد شد.

 ۳ -درصورتی که  مجبور به توقف بیش از ۶۰ ثانیه هستید موتور ماشین را خاموش کنید

 ۴-سرعت بهینه برای جلوگیری از هدر رفتن بنزین، بین ۷۵ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت می باشد .

۵-در سرعت های  بالای ۸۰ کیلومتر بر ساعت بهتر است که به جای پایین کشیدن شیشه ماشین از سیستم تهویه استفاده کنید.

 ۶ - در مسیرهای طولانی و در بزرگراه ها از کروز کنترل استفاده کنید .ثابت نگه داشتن  سرعت، باعث کاهش مصرف سوخت میشود.

۷-ماشین خود را مرتباً جهت سرویس به تعمیرگاه ببرید.

۸ -در ساعات شلوغ و پر رفت و آمد تردد نکنید توقف و حرکت های مداوم و معطل ماندن در ترافیک باعث بالا رفتن مصرف سوخت می شود.

۹- تا جایی که می توانید از رانندگی در جاده های خاکی و شنی و پر از سنگریزه اجتناب کنید زیرا این امر می‌تواند باعث افزایش ۳۰ درصدی در مصرف بنزین شود.

 نکات ایمنی هنگام ترکیدن لاستیک خودرو حین رانندگی چیست؟

 با توجه به ۷ نکته مطرح شده از سوی پلیس راهور، رانندگان  به هنگام ترکیدن لاستیک خودروی خود می‌توانند از به وجود آمدن تصادفات جلوگیری کنند

 برخی از تصادفات به دلیل  ترکیدن لاستیک اتفاق می‌افتد،به همین منظور پلیس با اعلام مواردی که باید به هنگام ترکیدن لاستیک به آن عمل کنید ،سعی در کاهش تلفات دارد بر همین أساس، بنا بر اعلام پلیس راهور مانند دیگر شرایط اضطراری نکته کلیدی آن   است که آرامش خود را حفظ کنید تا بتوانید شرایط را تحت کنترل خود درآورید:

 ۱-در چنین موقعیتی هرگز فرمان را به طور ناگهانی به سمت خاصی نچرخانید ، به این ترتیب راحت می توانید جهت خودررا کنترل کنید

 ۲- فرمان را با دو دست نگه دارید روی مسیر پیش رو تمرکز کنید.

 ۳-در ادامه پایتان را یکدفعه از روی پدال گاز بر ندارید ،این کار باعث میشود قسمت اعظم وزن خودرو از  لاستیک های  عقب به  لاستیک های جلو.یی منتقل شود

 ۴-اگر احساس کردید  خودرو در حال منحرف شدن است ،به جای اینکه پایتان را از روی پدال گاز بردارید و به آرامی به آن ضربه بزنید با این کار می توانید سرعت خود را حفظ کنید و به آرامی سرعت را افزایش دهید.

 ۵-نکته مهم اینکه هرگز ترمز نکنید  اگر لاستیک جلوی شما آسیب دیده باشد ترمز ناگهانی منجر به افزایش میزان وزن و حرکت خودرو روی  چرخ های جلوی می‌شود

 ۶-اگر لاستیک های عقبی خودرو شما پنچر شده باشد ترمز ناگهانی حرکت رو به جلوی  خودروی شما را سخت خواهد کرد. در این حالت راندن خودرو بسیار دشوار می‌شود و به احتمال زیاد خودرو منحرف  خواهد شد

۷- در آخر اینکه وقت خود را در نقطه امن متوقف کردن ترمز دستی را بکشید و چراغ هشدار دهنده را. بگذارید

 فرهنگ خودرو

 فرهنگ استفاده از خودرو در بزرگراه ها و مسیرهای بین شهری:اون جلوی تصادف  جلوی تصادف شده ،این وسط  را باز گذاشتند که خودروهای امدادی برسند!

 باک سوخت

مشکلات  تمام شدن بنزین : تمام شدن بنزین  نه تنها یک اتفاق آزاردهنده است بلکه می تواند آسیب های مالی به ماشین شما برساند ،یک تحقیق و مطالعه جدید توسط توپازTopaz) (نشان می دهد که. ۶۰ درصد از خوانندگان تنها زمانی که ماشینش را پر می‌کند که آمپر بنزین خط قرمز رسیده باشد.

 این تحقیق  همچنین نشان می دهد که یکی ازده راننده سوختش  در حین رانندگی تمام می شود.

 تمام شدن بنزین در حین راندن علاوه بر اینکه بسیار آزاردهنده است ،موجب آسیب‌های جدی برای ماشین می‌شود همچنین باعث دیررسیدن  شما نیز می‌شود

 کم شدن میزان بنزین در مخزن سوخت به این دلیل توصیه نمی شود که رسوبات سوخت همیشه  درته مخزن رسوب می‌کند وزمانی که میزان سوخت کم باشد می‌تواند به موتور انتقال پیدا کند تمام شدن سوخت به طور منظم می تواند باعث خراب شدن پمپ بنزین شودبه این خاطر  که وجود مایع در مخزن سوخت باعث خنکی و روغنکاری آن می‌شود. بنابراین پر نکردن باک برای صرفه جویی در زمان می تواند آسیب های مکانیکی را در بلندمدت  به ماشین شما برساند

همچنین این موقعیت آزاردهنده را فراموش نکنید که کنار جاده برای کمک منتظر ایستاده اید

زمانی که بنزین ماشین تمام می شود  نه تنها موتور ماشین از کار می افتد بلکه عملکرد کمکی ترمز و هیدرولیک فرمان نیز متوقف می‌شود که این امر باعث می‌شود که کنترل و  راندن ماشین به یک جای امن  سخت تر باشد سایر بخش های  الکتریکی تا زمانی که باتری ماشین  توان داشته باشد کار می‌کنند اما با استفاده زیاد از آنها ممکن است شما در آخر نیازی  به باتری به باتری کردن هم داشته باشید .

  کاربرد لاک ناخن

 از لاک ناخن برای تعمیر  شیشه استفاده کنید :این احتمال وجود داردتا روزی تکه ای  از آسفالت جاده  یا سنگ کوچک به  شیشه اتومبیل شما برخورد کند .

برخورد عامل خارجی با شیشه می تواند باعث ترک  و خراش بر روی شیشه شود هرچند کوچک اما  می توانند  میزان دید شما را کاهش دهد و آسیب دیدگی حتی  می تواند گسترش یافته و باعث بزرگتر شدن طرح ها شود .

یک راه مقابله با چنین مشکلاتی استفاده از لاک ناخن  براق (بی رنگ )است  روش کار به این شکل است  که با دقت و احتیاط لاک ناخن براق  را از داخل و بیرون بر روی ترک شیشه بمالید ، لاک ناخن ترک را پر می‌کند و از رشد آن جلوگیری خواهد کرد نکته این است  که حتما اطمینان حاصل کنید که از لاک  ناخن  براق استفاده می کنید .

شیوه تمیزی چراغ ها

چراغ ها  را تمیز نگه دارید: چراغ های خودرو با گذشت زمان می توانند خراش برداشته و یا کدرشوند تعویض کامل آنها گزینه مناسبی است اما هزینه زیادی در پی خواهد داشت.

 یک راه دندانپزشکی وجود دارد تا چراغ ها را دوباره و حالت. اولیه ی خود بر گردانید کمی خمیردندان بر روی یک مسواک و یا پارچه کهنه بریزید و سپس شروع به سایئدن  آن روی چراغ خودرو کنید در این هنگام مواد ساینده که در داخل ترکیب خمیر دندان قرار دارند شروع به لایه برداری از سطح چراغ می کنند و باعث شفافیت دوباره ی  آن می شوند.

کارایی باد نیتروژن

 مزایا و معایب باد نیتروژن در لاستیک خودرو

 چندی است که استفاده از نیتروژن، به عنوان باد لاستیک خودرو مورد توجه قرار گرفته است حال آنکه عمده کاربرد این نوع باد در گذشته در لاستیک خودروهای نظامی و خودروهای مسابقه‌ای بود

تحقیقات نشان داده که میزان کاهش فشار باد نیتروژن یک‌سوم باد معمولی و اکسیژن دار است امروزه با متخصص شدن نکات مثبت استفاده آزباد  نیتروژن برای لاستیک خودرو مصرف آن به شدت افزایش یافته است .

در حوزه مزایای استفاده از باد نیتروژن در لاستیک خودرو این پرسش مطرح می‌شود که باد نیتروژن چه ویژگی هایی دارد که باعث  بهبود کارایی لاستیک خودرو شده است براساس این گزارش  می‌توان ویژگی های مهم باد نیتروژن در لاستیک  خودرو را  در ۴عامل اصلی دانست که شامل حذف رطوبت ؛عدم شرکت در احتراق، امنیت بالا و ثبات بیشتر باد لاستیک است .

حذف رطوبت:

بر اساس این اطلاع ،هوای معمولی که برای. پلاستیک استفاده می شود خالص نبوده و شامل ۷۸ درصد نیتروژن ،یک درصد انواع مختلف گازها ۲۱ درصد اکسیژن و رطوبت است. از همین رو این رطوبت موجود در هوای معمولی باعث افزایش خورندگی لاستیک خودرو و کاهش عمر سیم لاستیک ها  می‌شود به همین دلیل هنگام استفاده از باد نیتروژن تمامی این  موارد حل شده و به علت حذف کامل رطوبت هوا لاستیک خودرو دارای  عمر بالاتری  خواهد بود

 عدم شرکت در احتراق :

مزیت دیگر  استفاده از نیتروژن در لاستیک ها این است که گاز گاز یاد شده در آتش سوزی و احترا ق عامل کمکی نیست چرا که اکسیژن  یکی از  موارد لازم در هنگام احتراق است  و لاستیکهای مانند لاستیک لیفتراک ممکن است برای انتقال ابزارومواد در مکان‌های خاص و حساس به آتش ( نظامی- صنعتی ویژه )مورد استفاده قرار گیرند ملزم به استفاده از نیتروژن در باد لاستیک های خود هستند.

ثبات بیشتر با لاستیکها :

 مولکولهای تشکیل دهنده نیتروژن ،برای اندازه بزرگتری نسبت به اکسیژن هستند از این رو  شاهد فرار مولکولی کمتری خواهیم بود در این بخش، تحقیقات نشان می‌دهد میزان کاهش فشار باد نیتروژن یک‌سوم باد معمولی و اکسیژن دار است دلیل دیگرثبات  بالای این باد نسبت به  هوای معمولی ،تعمیرات خیلی کم فشاری در تغییرات آب و هوایی است  باد معمولی به دلیل داشتن رطوبت تغییرات دمایی سریع  بر روی فشار باد لاستیک تاثیر مستقیمی داشته  و مثلاً با کاهش دما شاهد افت فشار باد لاستیک  خودروخواهیم بود .

 امنیت بالا

باد نیتروژن به علت دارا بودن اندازه مولکولی بزرگتر تقریباً ۴ درصد سبک تر از باد  معمولی است ؛این خاصیت باعث می شود باد نیتروژن گرما را با سرعت بیشتری از دست دهد در نتیجه خطر ترکیدگی لاستیک به صورت قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند و به خاطر همین خاصیت است که باد نیتروژن از آن در ماشین‌های مسابقه ای  استفاده می‌شود تا خطرات احتمالی از طرف لاستیک را کاهش دهند .

معایب استفاده از باد نیتروژن

 عمده مشکل استفاده از باد نیتروژن  بیشتر به عدم دسترس پذیری آن در همه جا و قیمت نسبتاً بالای آن است که با توجه به تاثیری که روی طول عمر لاستیک ها می گذارد. این مورد نیز کاملاً مقرون به صرفه است و برخی از تولید کنندگان لاستیک نیز به صورت پیش فرض از نیتروژن برای محصولات خود استفاده می کنند این موضوع کار خرید لاستیک با باد نیتروژن را برای مشتریان راحت‌تر کرده اما با این حال تاثیر خاصی روی قیمت روز لاستیک ندارد.

کمربند ایمنی

بستن کمربند ایمنی خودرو لازم است زیرا وقتی اتومبیلی با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت به مانعی  برخورد می کند :

◼️در ۲صدم ثانیه: سپر در هم می شکند اتومبیل فشاری برابر ۳۰ برابر وزن خود راتحمل می کند!

◼️در ۴ صدم ثانیه : راننده و سرنشینان هر کدام با فشاری در حدود ۲ تن به جلو پرتاب می شوند!

 ◼️در ۵ صدم ثانیه: بدن راننده با همان نیروی ۲ تنی با فرمان اتومبیل برخورد می‌کند!

 ◼️در ۷صدم  ثانیه :سرنشین جلویی به  داشبورد می‌ خورد !

◼️در۹صدم ثانیه : سرنشینان به شیشه اتومبیل برخورد می کند!

 ◼️در یک دهم ثانیه :سرنشینان عقب نیز به سرنشینان جلو می پیوندد!

◼️ یادتان باشد: که هنوز  ۹۰ درصد ثانویه اول باقی مانده !

کمربند ایمنی را ببندید چه  در جلو نشسته اید و چه  در عقب ماشین ،در مسافت‌های کوتاه درون شهری و چه در مسافت های بلند جاده ای

 ضد خواب هوشمند

 ضد خواب هوشمند برای رانندگان بیابان و خیابان :ضد خواب هوشمند پنج دقیقه قبل از این که خوابتان ببرد و حادثه ناگوار برای خود، سرنشینان و سایرین  به وجود بیاورد آگاهتان می‌کند .

محصول هوشمند جدیدی به نام stopsleep که روی دست بسته می شود تمرکز شما ر را در هنگام رانندگی ۵۵ می سنجد و ۵  دقیقه قبل از اینکه کسل  کننده شدن رانندگی باعث حادثه تلخ شود صدای هشدار می دهد

حسگر تعبیه شده در این دستگاه بر  حرکات شما نظارت نامحسوس می کند و به محض تغییر الگوی نرمال رانندگی صدایش درمی آید  مورداین محصول ۱۹۰ دلاری دارای دو حلقه تنظیم کننده روی دو انگشت دست کنار هم است و با نور. و صدا راننده خواب‌آلود را سرحال می کند با یک بار شارژ می توانید به مدت ۱۵ ساعت از آن استفاده کنید .

شارژ خودرو شارژر در خودرو

استفاده از شارژر فندکی به باتری آسیب می رساند.یا نه :

اینکه آیا شارژ شارژ کردن گوشی با یک شارژر فندکی می تواند به باتری گوشی و یا ماشین آسیب برساند یا نه موضوعی است که این روزها ذهن خیلی از کاربران این شارژ را به خود مشغول کرده است. اگر شما هم در استفاده از این شارژر نگران باتری گوشی و یا باطری ماشین خود هستید این مطلب می تواند پاسخی در این سوال شما باشد .

ابتدا تاثیر شارژر فندکی روی باتری اتومبیل بررسی می کنیم و در نهایت نکاتی را در استفاده از  آن برای باتری گوشی می گوییم  استفاده از شارژر های usb  که روی درگاه ۱۲ولتی برق ماشین  به اصطلاح  جا فندکی وصل می شود این روزها رواج زیادی پیدا کرده است و در خیلی از خودروها این درگاه ۱۲ولتی  انتقال برق را به هیچ وقت متوقف نمی‌کند این یعنی حتی زمانی که خودرو خاموش است هم باشد در حال تخلیه شدن هستند  اما باطری تا چه حدخالی  می شود!

ما  با استفاده از یک انبر  سوسماری و مولتی متر.میزان  توان مصرفی شارژر usb را در حالت آماده به کار اندازه گیری گرفتیم و تاثیر آن روی باطری‌ماشین مورد بررسی قرار داده ایم آیا جریان ۲/۱۴میلی آمپری دائمی مصرفی  این شارژر ها آنقدر هست که رانندگان نگران تخلیه باتری خودرو خود کند ؟احتمالاً خیر!!

 حتی اگر بخواهید  یک یا دو هفته ماشین تان را در پارکینگ پاک کنید هم نیاز نیست همیشه مواظب  باطری باشید اما در صورتی که بخواهید زمان بیشتری رانندگی کنید دیگر این ۲/۱۴ میلیمتر مشکل‌ساز می‌شود.

 البته خود  خودرو هم جریانی برای تامین توان مورد نیاز دزدگیر ودیکر سیستم ها در حالت آماده به کار مصرف می کند بنابر این  شارژر usb در مقایسه با آنها چیز خاصی نیست برای یک راننده معمولی به نظر می‌رسد که جریان آماده به کار مورد نیاز برای شارژر usb آنقدر نیست که نیاز باشد به طور حتم  هر روز آن را جایش  بیرون بیاورد و روز بعد سر جایش برگرداند

در رابطه با اینکه آیا استفاده از شارژر فندکی می‌تواند به باتری گوشی آسیب بزند یا نه مطالعه  دقیقی  هنوز صورت نگرفته است اما دو نکته ای که بهتراست در رابطه با استفاده از شارژر فندکی مورد توجه قرار دهید این است :

۱-حتما حواستان باشد  زمانی که ماشین را استارت میزنی گوشی خود را از شارژر فندکی جدا کنید چون نوسان برق می تواند به شارژر فندکی به گوشی شما آسیب وارد کند البته احتمال وقوع این اتفاق خیلی کم است اما بهتر است این کار را انجام دهید

 ۲ نکته بعد ی اینکه هر چند تا به حال گزارشی مبنی بر آسیب جدی گوشی از شارژر فندکی به گوشی به گوش نرسیده است اما شارژکردن گوشی با شارژر غیر از شارژر اصلی خودش کار معقولی نیست بنابراین فقط زمانی که مجبور هستیم و به بن‌بست رسید ید از شارژر فندکی استفاده کنید چون شارژ اصلی شما مخصوص گوشی شما طراحی شده اما شارژر فندکی هرچندکه استانداردباشد  برای همه گوشی ها تعبیه شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتربا مشاورین ما تماس بگیرید.

طراحی سایت : ره وب

09128882740